Folkevognens udvikling fra 1936 til 2003

Kilde: Peter Krauses Webside, Dieter Korp's "Jetzt helfr ich mir selbst" og Arthur Westrup "Min Folkevogn og jeg"

1936
Luftkølet 4-cylindret boxermotor 
Volumen 985 cm3
Boring/ Slaglængde 70/64 mm
Ydelse 24 HK
Kompression 5,6 : 1
 
Mekaniske bremser
Hjulafstand mellem for - og baghjul 2400 mm
Sporvidde  For 1284 mm, bag 1250 mm
Dækstørrelse 4,50 - 16"
Egenvægt 600 kg
Maksimal hastighed 100 km/t

1945 Folkevogn

1949 Folkevogn

1945-1949

Farvemuligheder  udvides ( grå, sort og blå )
Forkromede lister på forlygter, fronthjelm og  sider, kun på eksportmodellen
Farvede horndæksler sat ind i forskærme
Håndtag på fronthjelm ændret, åbnes nu via kabel inde fra kabinen
Forkromede kofangere
Koniske, forkromede hjuldæksler med VW monogram
Plads til nummerplade på motorhjelm
Starthåndtag fjernet
Justerbare sæder med armlæn for og bag
Hvidt instrumentbræt introduceres med matchende knapper
Hvidt rat introduceres
Volumen 1131 cm3
Boring/ Slaglængde 75/ 64 mm
Kompression 5,8 - 1
Ydelse 25 HK ved 3300 o/min
3. og 4. gear Skrueskåret
Sporvidde for 1290 mm
Dækstørrelse 5,00 - 16"
Egenvægt 720 kg
Teleskop - støddæmpere

1950
Mulighed for frabriksmonteret soltag introduceres
Ventilationsvindue bagtil tilbydes som ekstraudstyr
Udskæring i toppen af forrude-vinduer til indstilling af ventilation
Hydrauliske bremser på eksportmodellen
Askebæger for og bag standard på eksportmodellen 
Automatisk køleregulering ved hjælp af termostat
Nyt rat med to eger på eksportmodellen
Standardmodellen fås i farverne perlegrå eller sort
Eksportmodellen fås i farverne sort, brun, bordeauxrød eller resedagrøn
1951
Kromkant på forruden på eksportmodellen
Wolfsburg-mærke over håndtag på frontklappen på introduceres på eksportmodellen
Ventilationsvinduer bagtil bliver afløst af åbningsklapper i frontpanel
Aluminiumskrumtaphus afløst af magnesiumlegering
Låsbart handskerum i cabrioletudgaven af Folkevogn
Knastakselhjul af kunststof
Nyt varmeapparat 

1952
Udtrækkelige  ventilationsklapper i sidepanelet erstattet af sidevinduer i frontvinduerne
Nyt hus til nummerplade-lys bagtil   -enkelt stoplys bagtil erstattet af  reflekser og stoplys i begge bagskærme
T-håndtag erstatter strophåndtag på motorhjelm
Eksportmodellen får synkroniseret 2.,3., og 4. gear
Handskerum  foran føreren får en klap, og rattet udstyres med et Wolfsburg-mærke
Indendørslys rykket frem til over døråbningen i førersiden
Vinduesviskere udstyres med automatisk tilbageføring
Karburator med accelerationspumpe 
Dækstørrelse 5,60 - 15"
Bredere og kraftigere kofangere
Nyt instrumentbræt
Afviser kontakt på ratstammen
For at formindske motor støjen, har man indført et takthjul af Resitex ( Kunstharpiks-materiale med lærredsind-
læg )
1953
Splitbagrude afløses af en hel, oval bagrude (Sidste bil med splitbagrude bygget d. 10. marts )
Torsionsaffjedring foran modificeret, 6 blad i stedet for 8
Sidevinduer får låseknap
Der kommer håndtag på askebæger
Bremsevæske beholderen er ikke længere anbragt under benzintanken, men flyttet om bag ved reservehjulet

1954
1,192 cc motor introduceret med forbedringer. Ydelse forbedret fra 25 HK. til 30 HK.
Kombineret stoplygte med enkelt linse bag introduceres.
Starterknappen er borte, starter ved hjælp af tændingsnøgle.
Automatiske kontakter for indendørslys i dørene.
Askebæger for og bag standard på eksportmodellen.
Kompression 6,1 - 1.
Sæderne er blevet  bedre, ( Vulster af skumgummi ).
Indsugningsventilerne er gjort større, fra 28 til 30 mm.
Oliebads luftfilter. 
Dynamoens ydelse forøget fra 130 til 160 wat.
1955
Fra 1955 og fremover startede VW modelåret d. 1. august
Enkelt udstødningsrør erstattet med to forkromede udstødningsrør på eksportmodellen
Baglygter flyttet op omkring 5 cm.
Bagagerum bag bagsæde er blevet gjort større 
1956
Karmann Ghia introduceres. Halvt håndbygget, Italiensk inspireret coupe` bygget på et chassis fra en eksportmodel af folkevognen.
Hurtigere gearskifte, redersignet rat, sædejustering med tre positioner.
Udskæring i toppen af forrude til indstilling af ventilation.
Slangeløse dæk indført.
Stærkere viskermotor.
1957
Signalindikatorer erstattet af  blinklys på fronten af skærmene på US-modellen
Forbedret moterlydsdæmpning
Ventilationsriller  på motorhjelm ændret fra vertikal til horisontal på cabrio-modellen
1958
Større forrude
Større bagrude ( sidste ovale vindue bygget d. 31. juli )
Motorhjelm redersignet, udbugning under nummerplade-lys  mindre
Ændret instrumentbræt med vertikale i stedet for horisontale lister
Gaspedal af rulle-typen erstattet af type med trædebræt
Solskinstag af PVC-kunststof
1959
Vinkel på fremadtilt af motor  og gearkasse forhøjet med 2 grader
Karmann Ghia convertible  introduceret
Ventilationsriller på motorhjelm ændret fra vertikal til horisontal på Karmann cabrio-modellen
Blinklys foran flyttet op på toppen af forskærmene på US-modellen
Stabilisator på foraksel 
Nyt rat med sænket ratnav
Blødere affjedring på baghjulene

1960
Dørhåndtag med trykknap
Signalindikatorer erstattes med blinklys på forskærme og integreret i baglygten på den europæiske
model
Konkavt rat med horn-ring
Polstrede solskærme erstatter grøn, transparent plastik
Motor med 34 HK
Synkroniseret gearkasse på eksport modellen
Gennemsigtig Bremsevæskebeholder
Bagagerum bag bagsæde blevet gjort større
Asymmetrisk nærlys
Blinklys 

1961
Redesing af benzintanken giver en 65% forøgelse af bagagepladsen i forreste bagagerum
Yderligere forbedringer på motoren. Kompression ratio op på 7:1 med en øget topfart fra 
109 - 115 km/t.
Nu alle gear synkroniseret, også 1. gear
Forbedret snekkestyring
Solskærm og støttehåndtag i passagersiden
Forrudesprinkler ved pumpe-aktion
Håndbrems og pedal servicefri
1962
Større 3-delte baglygtehus
Brændstofmåler på instrumentbordet
Fjedre tilføjes fronthjelm
Hydrauliske bremser på standardmodellen
1963
Wolfburg-mærke ikke længere på fronthjelm
Vindue-styr af nylon
Indtrækslinie af kunstlæder
1964
Fabriksmonteret metalsoltag med håndsvingsbetjening erstatter soltag af kanvas/PVC soltag
Bredere nummerpladelys bag og større hus til nummerpladelys
PVC sædebetræk
Hornknapper monteret på rat-eger

1965
1200 udnævnes til standardmodel
Store karosseriændringer -større vinduer, tyndere døre og indpresset  forrude
Greb med trykknap på motorhjelm
Bagsæde kan nu foldes helt ned til horisontal stilling
Affjedring foran væsentligt forbedret, herunder med nye støddæmpere
Håndtag for kontrol af kabinevarme monteret på rammetunnelen

1966
1300 model introduceret med 1,285cc, 50 hestes motor. Byder på ventilerede hjul med fladere
fælge, kombineret indikator/blinklysstilk, kontakt for katastrofeblink
1967
1500 model introduceret med 1,493cc, 53 hestes motor. Byder på redersignet motorhjelm uden centrale køleribber og fladskåret bund, forbedret affjedring bagtil med blødere torsionsstænger
1300 model byder på ændret motorhjelm
US modellen byder på vertikalt monterede forlygter
US modellen får elektrisk anlæg på 12 volt
Skivebremser foran på 1500 modellen
2-kredsbremse system på US modellen
1968
Europæisk model får vertikalt monterede forlygter ligesom US modellen
12 volt elektronik på europæisk model
Ekstern benzinpåfyldning med fjederbelastet klap på højre side
Friskluftssystem introduceres på 1300/1500. Spjældet umiddelbart foran forrude
Store, runde kofangere på 1300/1500
Mulighed for semi-automatisk gearkasse på 1500
Flade dørhåndtag med låseknapper
2-kredsbremse system på den europæiske model
Sammenklappeligt styretøj ved påkørsel
Ændret ophæng bagtil for at opnå forbedrede køreegenskaber
Udstyr til emissionskontrol på  US modellen
Nakkestøtter på forsæder
1969
Mulighed for semi-automatisk gearkasse på 1300
Nyt design af bagrude
Kombineret styrelås/tændingslås
Udløsning af fronthjelm nu muligt indefra
1970
1302 modellen introduceres (kaldes "Super Beetle" i USA ), som byder på MacPherson ophæng
foran, ændret affjedring bagtil, ændret layout af bagagerum, ventilationsudgange ved bagrude,
kugleformet fronthjelm med flad afslutning
1500 byder på ekstra spjæld i motorhjelm
Større frontindikatorer bygget sammen med blinklys foran på US modellen, sidereflekser på baglygtehus
1302s model introduceret i Europa med 1,584cc motor byder på stærkere krumtaphus, nyt
design af topstykke med dobbelt inletport og  redersignet manifold
Vinduesviskere med 2 hastigheder
Rat med fire eger
1972
1303 model introduceret med rund forrude og kortere fronthjelm, større og rundere kofangere, større hus for baglygter, helt nyt instrumentbræt i sort plast og ændrede knapper, friskluft anlæg
Indbygget diagnose-computerstik tilføjes
1973
Forsædejustering i utallige positioner
Rulleseler tilføjes
1974
1200 modellen får større og rundere kofangere
Forbedrede støddæmpere med energiabsorbering på US modellen
Interlock på seler og tænding på US modellen
1975
Store lygtehus bag
Blinklys flyttes fra toppen af forskærmene til kofangeren foran
Benzinindsprøjtning på US modellen
California modellen med katalysator kører på blyfri benzin
Lavere pedalmodstand i koblingen
Tandstangstyring erstatter snekkestyring på 1303
1976
Modeludvalget indskrænkes til 1200 ( og lille produktion af Super Beetle Cabriolet).
1200 fortsætter med "traditionel mekanik: Torsionsstænger foran, svingaksel affjedring bagtil
og snekkestyring.
1977
Justerbare nakkestøtter afløser integrerede nakkestøtter
plus velour indtræk
1978-79
Tysk produktion af Folkevognen afsluttes, men fortsættes i Mexico
Man nåede at producere 16.255.500 stk.
2003
 Mexikansk produktion af Folkevognen stopper
Man nåede at producere ialt 21.529.464 stk.