Ferdinand Porsche

Kilde: Berømte Biler af J. D. Scheel, mf.

Ferdinand Porsche ( 1875-1951)

 

 Made by hand part: Se hvordan man laver en Porche fra bunden

En anden side om Porsche på danske.
Lohner-Porshe
Ferdinand Porsche ( 1875-1951) Begyndte sin løbebane 1898 hos Jacob Lohner, Wien, med benzinmotorvogne, der havde elektromotorisk kraftoverføring. Lohner-Porshe 1900, væddeløbsmodel, der vandt Semmering bjergløbet med konstruktøren ved rattet. En kraftig benzinmotor drev en dynamo, som leverede strøm til en elektromotor i hvert hjulnav.

"Prinz Heinrich" sportsmodel1906 kom han til Austro-Daimler og konstruerede den berømmelige "Prinz Heinrich" sportsmodel ( 4 cyl., 105 x 165 mm, 5714 ccm, topventilet ). 1923 gik Porsche til Daimler og udviklede flere fremragende Mercedes og senere Mercedes-Benz modeller.
Sascha

I 1921 designede Ferdinand Porsche sin egen Sascha-sportsracer. Det var en lille let racer med plads til 2 personer. Den havde en firecylindret 1,1 motor med 45 hestekræfter og kunne skyde en topfart på 144km/t. Den opkaldtes efter grev Sascha Kolowrat, som foranledigede deltagelse i Targa Florio løbet ,Sicilien, hvor Alfred Neubauer placerede mærkets væddeløbsudgave smukt.

Steyr 55Porsche forlod Daimler-Benz 1929 og virkede hos Steyr, inden han optog selvstændig konsulent- og udviklingsvirksomhed. denne førte til Auto Union væddeløbsvognene og Kraft-durch-Freude bilen alias VW. Steyr 55 fra 1934, en vandkølet, "omvendt" VW udkastet af Porsche. En 4 cyl. 1000 ccm boxermotor foran trak baghjulene, der med Ledwinka`s Tatra som Forbillede var monteret på pendulaksler.

Porsche "356"
I 1944 blev Porsche Konstrutionen GmbH forlagt fra Stuttgart til Gmünd i Østrig, hvor sportsvognsklassikeren Porsche "356" blev udviklet på grundlag af VW.
P-Wagen
Den spæde kim til vognene fra Dr. Ing. b. c. F. Porsche K. G. i Stuttgart-Zuffenhausen er at finde dels i Dr. Ferdinand Porsche`s tidlige forsøgskonstruktioner hos Zündapp og NSU, dels i den efter hans udkast hos Auto Union byggede væddeløbsmodel "P-Wagen".
Den oprindelige KDF prototype
1938 blev til Volkswagen
Disse arbejder blev fulgt op i " Kraft durch Freude" vognen- bedre kendt som Volkswagen.

Øverst: VW Berlin-Rom.

Midterst: Prototype 1948.

Nederst:"356" 1954.

Mere konkret kan udgangspunktet placeres i den modificerede VW, som i vinteren 1938/39 blev bygget med et specielt strømliniekarosseri til "Berlin-Rom Fernfahrt".
Efter Berlin-Rom aksens nederlag arbejdede Porsche i Østrig, hvor sønnen Ferry Porsche ganske privat ombyggede en VW så grundigt, at et nyt mærke opstod og fik konstruktionsnummer 356. Den første produktionsudgave med lukket karosseri udstilledes 1949 i Genève og blev så efterspurgt, at virksomheden måtte forlægges til den nuværende fabrik. Mærket har beseglet sin succes med fremragende sportsresultater.
Ferdinand og Ferry Porsche ved den første Porsche
De første skitser til Porsche 356, daterer sig til juli 1947. Det var en bil med motoren bag passagerne, ca. midt i bilen foran gearkassen. Formen mindede om en fed cigar, og det var en åben bil Bagklappen var hængslet bagerst, så man lettere kunne komme til motoren, som lå foran bagakslen, og der var kun ét sæde, en bred sofa hvor man med lidt god vilje kunne være tre. Chassiset var en rørgitterkonstruktion med torsionsaffjedring for og bag. Denne urporsche var en ganske begavet konstruktion. Ganske vist var der visse ulemper, især at en eventuel produktion ville blive for dyr. Hvorom alting var, så blev den første Porsche bygget efter tegningerne fra 1948.

I maj 1948 var bilen klar med sit åbne, strømliniede karrosseri. Den blev vist første gang for journalister i forbindelse med Berns Grand Prix i juli 1948 og fik megen positiv kritik, først og fremmest for de fine køreegenskaber, og fordi bilen var meget letkørt.

Porsche indså snart, at forudsætningen for, at han kunne producere sin egen sportsvogn, var, at omkostningerne blev holdt på så lavt et niveau som muligt. Urporschen blev for dyr. Det lå derfor lige for at bruge VW-bilen, som man imod alle forventninger var gået i gang med produktionen af i de sønderbombede fabrikker i Wolfsburg. At basere Porsches sportsvogn på dele fra VW medførte lave omkostninger, samt at reservedelsforsyningen for fremtiden kunne klares via VW-forhandlerne. Sådan blev det.
Porsche 356/2

Konstruktionen med motor foran bagakselen blev ændret til samme system som VW med motoren bagved, og det meste af bilen blev baseret på VW-komponenter. Onde tunger påstod, at Porsche slet ikke var nogen selvstændig konstruktion, men bare en VW med hårdere tændrør, som kunne tåle større belastninger: Intet kunne være mere forkert. For selv om Porsche 356/2, modellen med motoren helt bagude, byggede på VW, var det en egen bil med hensyn til køreegenskaber og i hele sit væsen.

I begyndelsen brugte man VW-motoren på 1131 cc, men snart blev slagvolumet sat ned til under 1100 cc, for at kunne køre løb i den klasse. Ventilerne blev større, og kompressionen blev sat i vejret. Pludselig føltes den sløve VW-motor rigtig kvik, især i Porsches lette karrosseri. Det var et håndbygget coupekarrosseri af aluminium. Det var planen at bygge en serie på 150 biler i 1948, men sådan blev det ikke.

Porsche 356/2 Cabrioleter 1949
At banke karrosserier op i hånden var en arbejdskrævende metode, som afgjort ikke egnede sig til masseproduktion. Det var heller ikke problemløst, og dertil kom en række andre faktorer, som krævede Porsches opmærksomhed, bl.a. den schweiziske importør og en række konstruktionsopgaver, som ingeniørvirksomheden Porsche fik.
Et karrosserifirma i Schweiz påtog sig at bygge nogle cabrioleter. En af den blev vist på biludstillingen i Genève i marts 1949 og vakte stor opmærksomhed, og en række købere blev skrevet op. Var den succes ikke kommet, var Porsche sandsynligvis holdt op som bilproducent på det tidspunkt.
Porsche 356/2 1951Selv om produktionen gik mere end langsomt, blev der dog bygget nogle biler, men det var ikke særlig mange. Da Porsche flyttede produktionen til Tyskland i 1951, var der ikke lavet mere end ca. 60 biler på den oprindelige fabrik i Østrig.
For at komme om ved problemet med de håndbyggede karrosserier bestilte Porsche 500 coupekarrosserier fra den tyske karrosserivirksomhed Reutter. Nu kom der orden på produktionen, og Porsche blev et begreb som rigtig bilmærke. Utallige sejre i både baneløb og rallies gjorde Porsche 356 berømt.
Unlike earlier models, the Porsche 356A featured a one piece-windshield.Porsche 356A 1956
Motorerne blev kraftigere og ydede mere, og da type 356 gik ud af produktion i august 1955 og blev afløst af 356 A, var der bygget næsten 8000 biler. Der  var nu lagt en solid grund under en af verdens mest succesrige sportsvognsproducenter.

Porsche 356AB191963Selv om den nye 356 A og den senere 356 B, der blev bygget helt til 1963, blev ændret på adskillige punkter, var det i hovedtrækkene samme bil som 356/2, som engang var bygget af VW-dele.
Årgang 1939 og 1961

Af de biltyper Porsche har været med til at udvikle, er det dog Folkevognen som blev den mest sussesfunde og udbredte.

Volkswagen er på en og samme tid et værdigt minde over Dr. Ferdinand Porsches vidtrækkende indsats i europæisk bil teknik og et slående eksempel på salgsog serviceorganisationens betydning for en models udbredelse. Mærkets enestående position verden over må tilskrives den fundamentalt robuste konstruktion og den meget durkdrevne salgspolitik, kombineret med en støt udvikling af grundkonstruktionen. Det fordringsløse karosseri er bevaret uden iøjnefaldende ændringer, og et nærmere eftersyn er nødvendigt for at bestemme årgangene.